پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | روند نزولی قیمت در بازار طلا ادامه دارد؟ پیش بینی بورس فردا یکشنبه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | آیا بازار سهام صعودی می‌ماند؟ دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از سایت بانک مرکزی حذف شد توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم‌بازار در مشهد امروز و فردا هم ادامه دارد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) بورس سبز، اما کم‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) نامه نماینده مردم مشهد در مجلس به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی | حق عائله‌مندی به زنان شاغل پرداخت شود افزایش مصرف برق هم‌زمان با افزایش دمای هوا در کشور چگونه با صرفه‌جویی در مصرف برق، خودروی اتومات جایزه بگیریم؟ نرخ طلای ۱۸ عیار در بازار امروز مشهد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ممنوعیت فروش چارتری پرواز‌ها در ایام اربعین | ضوابط پرواز‌ها تا هفته آینده اعلام می‌شود قانون جدید برای تعیین اجاره‌بها | نرخ براساس تورم اعلام می‌شود تنوع فایل‌های اجاره در منطقه گاز مشهد + جدول (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) مشهد، قطب تولید پهپاد‌های کشاورزی قیمت طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال امروز | کاهش قیمت طلا (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) صندوق تثبیت بازار سرمایه ۶.۵ همت سهم خرید وام ۴۰۰ میلیون‌تومانی مسکن محرومان ابلاغ شد + شرایط کاهش نرخ سود بین‌بانکی + جدول قیمت جدید گوشت مرغ اعلام شد + جدول (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) نرخ رشد نقدینگی رو به کاهش گذاشته شد بخش‌نامه جدید وزارت کار درباره امکان شکایت قانونی کارگران در مشاغل سخت و زیان‌آور پیش‌بینی قیمت مسکن در سال جاری (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) آغاز ثبت نام ۲ حلقه لاستیک دولتی به صورت آنلاین و تحویل درب منزل + جزئیات حداقل هزینه ساخت هر متر مسکن چقدر می‌شود؟ (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا در بازار جهانی امروز افزایش یافت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد هشدار سازمان بازرسی به بانک‌ها درباره سودسپرده‌ها
سرخط خبرها

از مالیات اجرت صورت‌حساب الکترونیکی چه می‌دانید؟ | مراقب باشید سرتان کلاه نرود

  • کد خبر: ۲۲۸۵۷۶
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
از مالیات اجرت صورت‌حساب الکترونیکی چه می‌دانید؟ | مراقب باشید سرتان کلاه نرود
بعد از توافق اولیه بین طلافروشان و دولت، حالا نوبت به شفاف‌شدن مالیات مشتری‌ها رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، چند روز پیش خبر رسید که بالاخره با کوتاه‌آمدن نسبی دولت، طلافروش‌ها کمی راضی شده‌اند و احتمالاً دعوای بزرگ دولت و این صنف بر سر ثبت موجودی طلای آن‌ها فروکش کرده است، اما هنوز هر خبری که مربوط به ماجرای طلا باشد، می‌تواند توجه‌ها را جلب کند؛ مانند خبری که دیروز درباره میزان مالیاتی که خریداران طلا باید بپردازند، شنیده شد.

این خبر از قول معاون صنایع عمومی وزارت صمت می‌گفت که خریداران طلا فقط باید مالیات بر اجرت را بپردازند و مالیات دیگری نباید از آن‌ها گرفته شود. بلافاصله این نقل‌قول در شبکه‌های اجتماعی پیچید و خیلی‌ها تصور کردند که اشاره او به مالیات بر عایدی سرمایه است، درحالی‌که منظور او مالیات بر ارزش‌افزوده بود؛ یعنی مالیاتی که خریداران طلا موقع خرید از طلافروشی باید بپردازند، اما مالیات بر عایدی سرمایه به زمان فروش طلا مربوط می‌شود و هنوز تصویب نشده است. اگر هم تصویب بشود، شرایط دیگری دارد.

حالا اگر بخواهیم نقل‌قول تازه محمد‌مهدی برادران را درباره مالیات بر ارزش‌افزوده بررسی کنیم، این‌طور می‌شود که مثلاً اگر شما ۱۰۰ میلیون تومان طلا بخرید و برای این مقدار قرار است ۵‌درصد اجرت پرداخت کنید، یعنی ۵ میلیون تومان، در این حالت شما باید بر اساس قانون بودجه امسال که مالیات بر ارزش‌افزوده را ۱۰ درصد در نظر گرفته، ۱۰ درصد از آن ۵ میلیون تومان یعنی ۵۰۰ هزار تومان را به‌عنوان مالیات بپردازید. این در حالی است که بعضی از طلافروش‌ها با سوءاستفاده از بی‌خبری خریداران مالیات را روی کل مبلغ می‌کشند یا اینکه در حالت بهتر، مالیات را از دستمزد ساخت و اجرت فروش با هم حساب می‌کنند، در حالی‌که مالیات باید فقط برای اجرت فروش در نظر گرفته شود.

از آنجا که اجرت ساخت هم خودش چیزی بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد روی ارزش طلا کشیده می‌شود اگر خریداران متوجه نباشند ممکن است بیشتر از دو برابر به‌عنوان مالیات از آنها گرفته شود.

حالا شما چطور می‌توانید از اینکه چنین کلاهی سرتان برود، جلوگیری کنید؟ اول اینکه حواستان به قوانین و معنی آنها باشد و دوم اینکه از این به‌بعد برای خرید طلا صورت‌حساب الکترونیکی درخواست کنید.

اگرچه خیلی از طلافروش‌ها از این کار خودداری می‌کنند، اما اگر طلافروشی را پیدا کنید که صورت‌حساب الکترونیکی برایتان صادر کند نه‌تن‌ها خیالتان از حساب و کتابی که انجام شده راحت است بلکه از یک امتیاز بزرگ هم برخوردار می‌شوید آن‌هم اینکه در صورت تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، طلایی که خریداری کرده‌اید معاف از این نوع مالیات خواهد بود.

ضمن اینکه اگر طلافروشی بعد از درخواست مشتری، از صادر کردن صورت‌حساب الکترونیکی خودداری کند، مشتری می‌تواند موضوع را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد و در این صورت فروشنده با جریمه‌های سنگین روبه‌رو خواهد شد.

شروط نهایی برای طلافروش‌ها

گذشته از خبر معاون وزارت صمت برای خریداران طلا، یک خبر هم سازمان امور مالیاتی مجددا برای طلافروش‌ها داشت. این خبر را نادر بذرافشان رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر اعلام کرد. او گفت که طبق جلسه‌ای ۶ ساعته با سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت در روز ۲۵ اردیبهشت قرار شده که در ضوابط مربوط به ثبت موجودی طلافروش‌ها تجدید‌نظر‌هایی صورت بگیرد.

بر این اساس ثبت موجودی و مقدار نگهداری فقط برای سه دسته از اشخاص الزامی است؛ اشخاصی که به قصد تجاری اقدام به ورود کالای مشمول مالیات به کشور می‌کنند، یعنی واردکننده‌ها. اشخاصی که با قصد تجاری اقدام به خروج کالای مشمول از کشور می‌کنند، یعنی صادر‌کننده‌ها و تولیدکنندگان گروه کالایی (د) یعنی کسانی که طلای استخراج شده از معادن کشور را پرداخت کرده و آماده ارائه بخش تولید مصنوعات و شمش می‌کنند. اما اینطور نیست که فروشنده‌های طلا و جواهر به کلی کاری با سامانه تجارت نداشته باشند بلکه آنها باید تا شش ماه آینده نسبت به ثبت دقیق معاملاتشان در این سامانه اقدام کنند یعنی هرچه خرید و فروش انجام می‌دهند در این سامانه ثبت کنند.

اینطور که سازمان امور مالیاتی شرط کرده اگر ثبت معاملات بیشتر از ۵۱‌درصد از اعضای صنف انجام شود، این مهلت شش ماهه تمدید خواهد شد، اما اگر نشود پای ثبت موجودی طلا هم به میان خواهد آمد. متن دقیق شرط هم از این قرار است: «در غیر این‌صورت همه فعالین اقتصادی این حوزه فعالیت به‌صورت تجاری، ملزم به ثبت اطلاعات موجودی در سامانه جامع تجارت خواهند بود و محدود به سه گروه مذکور نخواهد شد.»

در نهایت هم دوباره برای جمع شدن خیال طلافروش‌ها تاکید شد که ثبت معاملات در سامانه تجارت کافی است و دیگر نیازی به ثبت همان معامله در سامانه مالیاتی وجود ندارد، چون اطلاعات این دو سامانه تجمیع شده و مورد استفاده نهاد‌های مختلف قرار خواهد گرفت.

منبع: هفت صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->